Wednesday, June 17, 2009

Utmaningar!

Funderade ett kort tag på vad jag skulle ha för titel på dagens blogg. Tänkte först ha problem, sen svårigheter, men bestämde mig sen för "utmaningar" som har en mer positiv klang!
Utmaning nummer 1 är just nu en artikel som jag har börjat skriva på. Det handlar om elektron transport under inverkan av en temperaturgradient och det är så ofantligt svårt att förstå vad som händer. Jag försöker läsa obegripliga artiklar med oerhört komplicerade och långa ekvationer och se om jag bara kan hitta ett halmstrå som jag få lite grepp om. Jag ritar funktioner och jag funderar, strukturerar, skriver, läser igen och så håller det på. Ibland så vill jag bara ge upp och gå vidare mot nästa utmaning, men jag vill också väldigt gärna skriva den här artikeln. Lite som ett sista fysiktest:) Jag hoppas att jag får slutföra det. Det blir faktiskt också bättre för var dag som går, så helt hopplös är jag kanske inte.

Utmaning nummer 2 börjar snart i o m att vi flyttar hem till Sverige. Då blir vi samtidigt bostadslösa och arbetslösa. Låter egentligen oerhört deprimerande, men det behöver det inte vara. Det är också ett tillfälle till lite eftertanke och funderande på vad jag egentligen vill göra och vad som är viktigt i livet. På sätt och vis har det inte alls varit dumt att söka en massa jobb även om det tar på krafterna. Det har också gjort att jag har tvingats fundera igenom vad jag vill och vad jag har för karriärmålsättning. Den är inte helt färdigformulerad och det vill jag nog inte att den ska bli heller, men det blir bättre och bättre för var gång jag söker jobb. När jag tittar tillbaka på min ansökan som den såg ut för ett år sen så har den förbättrats markant. Inte för att det har gett några jobb än, men det kommer att ordna sig. Det ska bli väldigt spännande med allt det nya som väntar, vad det nu än är....

Utmaning nummer 3 är att bli en bättre löpare och därför ska jag nu ge mig ut på min löparrunda.

No comments: